woensdag 13 oktober 2010

GISoTOPOlis: GeoFort zoekt 'leuke' items op Belgische geobeurs

Jammer dat er weinig mensen waren op het Belgische geo-congres GISoTOPOlis. Ook wel weer fijn, want daardoor hadden alle standhouders tijd voor de fortvrouw...;-) Bij elke stand vraag ik of ze me iets 'leuks' kunnen laten zien.

"Leuk? Leuk? mevrouw we hebben hier niets leuks, we hebben hier alleen geo-informatie!" "AAAAI!!!!" denk ik dan: hoe kunnen we het vakgebied nu als sexy verkopen aan de jeugd als zelfs de standhouders het niet leuk vinden??? Als ik diep doorvraag krijg ik er bij elke standhouder wel iets leuks uit, maar bij sommigen moet ik inderdaad wel lang doorzagen.

Wat echt grappig was op de beurs kwam uit de koker van Eurosense. Ze hadden daar een camera staan die warmtebeelden van alle passanten maakten. Leuk om te zien hoe koud mijn neus was (knal blauw) in vergelijking tot mijn hals (veel dieper ben ik niet gegaan en gelukkig gaven mijn kleren verder niets bloot...). De projectmanager Stijn Claes vertelde dat er net iemand was langsgelopen die knalpaars op het beeldscherm werd getoond. "Volgens mij bent u ziek" had Stijn tegen de passant gezegd. De man antwoordde dat hij zich inderdaad niet lekker voelde en koortsig was, maar verschrikt vroeg hij zich af hoe deze standhouder dat kon weten....

GeoFort gaf bij GISoTOPOlis een presentatie over het LivingLab. Ik zat dus in de track over het geo-onderwijs. Leuk om alle Belgische onderwijsplannen de revue te zien passeren:

- Het Belgische EduGIS is bezig om alle kaarten gratis te krijgen voor het Vlaamse onderwijs (Wallonië volgt zodra de rechten ook zijn geregeld voor het overige buitenland....;-)

- GIS mobiel is een project van de Universiteit Gent en heeft net als de GeoTruck in Nederland (tot vorig jaar) de missie om leuke geo-onderwijs experimenten in de klas te krijgen en daarmee het aardrijkskunde onderwijs een impuls te geven. Het Belgische Kadaster kan dit project niet steunen, want het Kadaster is nationaal en het project GIS mobiel is alleen op Vlaanderen gericht...

- De universiteit van Luik heeft het initiatief genomen om meer PR te doen voor het vakgebied Geomatics. Dit initiatief lijkt heel erg op de missie van Stichting Arbeidsmarkt Geo. Dan vind ik 'onze' GoGeo campagne wel een stuk sexier dan de Luikse variant, maar dat kan er ook aan liggen dat ik 'ietwat' heb gemist vanwege mijn gebrekkige frans verërgerd door de weinig aansprekende powerpointplaatjes...;-(

Maar goed het was leuk om de Belgen te kunnen vertellen dat Nederland met dezelfde uitdaging bezig is om het geo-vakgebied cool & hot te maken voor de jeugd. Verder leuk om de Belgen mee te voeren met alle Living Lab projecten van GeoFort. Ik krijg altijd wel energie van dit soort sessies, vanwege de vele enthousiaste reacties na afloop. De Belgische KNAG wil op bezoek komen en we gaan samenwerken met GISmobiel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten