donderdag 14 oktober 2010

Living Lab project Augmented Reality

Vandaag presenteerden studenten van de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht (Design for Virtual Theater and Games & Theater Management) en Hilversum (Game Design and Development) vijf spelconcepten met elk een Augmented Reality component en een XYZ invalshoek.


We waren te gast in Amsterdam bij het bedrijf Tab Worldmedia. Dit bedrijf wordt gerund door twee creatieve geesten en is de maker van de Layar TweepsAround (wel bekend bij iedereen met iPhone of Android). TweepsAround is een heel mooi voorbeeld van Augmented Reality: je kijkt door de camera van je mobiele telefoon en ziet alle Twitterberichten uit de beurt voor je neus opdoemen. Fascinerend om te bedenken welke toepassingen allemaal mogelijk zijn nu steeds meer tweets voorzien zijn van een geocode (X en Y coördinaat) Genodigden waren verder: Vicrea (druk bezig met AR in de geosector), VU (koppeling leggen tussen archeologie en AR) en defensie (hoe kan AR nuttig zijn bij crisis management?).

De vijf concepten van de studenten waren kort samengevat:
1) Calamity: breng scholieren in contact met 'oudere' bezoekers van het GeoFort door ze samen een opdracht te laten uitvoeren met AR
2) Geo-mysterie: AR speurtocht met vele opdrachten over het hele forteiland. De aanwijzingen en antwoorde vind je alleen in de virtuele informatielaag. Met een echte brandweerslang moet je een virtuele brand blussen, waarbij je het water virtueel ziet stromen...
3) Defense: AR Nieuwe Hollandse Waterliniespel waarbij de echte kanonnen op het fort tot leven komen met een schiet- en verdedigingsspel.
4) Go Figure: Figuren tekenen in het veld door spelers op de hoekpunten te laten staan. Teambuildingspel met winnarsmood voor zowel team als individu.
5) Disaster Master: met echte maquettes een stad bouwen die zoveel mogelijk inwoners aantrekt (soort SimCity in het echt). Vervolgens komt er een virtuele watersnoodramp waar tegen je je stad zo goed mogelijk moet beschermen. De winnaar is degene met de meeste inwoners in zijn/haar stad na de watersnoodramp...

De studenten waren allemaal heel enthousiast voor Disaster Master. Is ook een heel leuk concept. Haalbaarheid is iets lastiger. Het spel is namelijk alleen leuk als de variabelen niet bij voorbaat al duidelijk zijn, maar dan wordt het spel weer snel ingewikkeld. Wel leuk om in het achterhoofd te houden!
De vertegenwoordigers van de bedrijven waren allemaal heel enthousiast over een combinatie van Geo-Mysterie en Calamity. Het Geo-Mysterie gaat verder uitgebouwd worden tot een prototype. Belangrijk voor de studenten om aan te werken is een keigoed overkoepelend verhaal die het whow-effect gaat genereren. Verder zullen de studenten de volgende elementen in de AR speurtocht gaan verwerken:
1) contact tussen bezoekers die elkaar niet kennen om samen iets op te lossen
2) echte objecten tot leven laten komen met AR (zoals brandblusser die virtueel gaat spuiten)
3) verwerken tweepsaround in speurtocht (of iets dergelijks waarbij berichten gegeocodeerd worden achtergelaten in de virtuele wereld)
4) opdrachten waarbij ruimtelijk denken benodigd is (kaartlezen, coördinaten zoeken e.d.)

We hebben hoge verwachtingen van deze studenten, want ze hebben vijf hele verschillende spelconcepten bedacht die allemaal goed in elkaar zitten. Bovendien was de presentatie gelikt en vol met overtuigende impressies! Dit Living Lab gaat dus de komende maanden nog lekker verder met borrelen en bruisen...

1 opmerking:

  1. Wij waren erg enthousiast over de gepresenteerde concepten. Deze groep studenten is helemaal AR minded. Ze wisten feilloos uit te leggen hoe je op zeer creatieve wijze locaties kunt gebruiken om spannende mobile augmented reality games te maken.

    Nogmaals "we are impressed!" en dat zijn wij niet snel... wij kijken uit naar het vervolg!

    Grt

    TAB Worldmedia / Tweeps Around
    @remcovrOOm & @jlapoutre

    BeantwoordenVerwijderen